Recensie Essentie van programmamanagement voor opdrachtgevers

Niels van Loon heeft met zijn boekje ‘Essentie van programmamanagement voor opdrachtgevers – Ook leesbaar voor niet opdrachtgever’ een compact verhaal geschreven met daarin zijn ervaringen hoe opdrachtgevers gestruikeld zijn bij het uitoefenen van hun rol als opdrachtgever en wat je daaraan kan doen.

Het boek is geschreven rond vijf succesfactoren waar je als opdrachtgever mee aan de gang moet gaan (onderkennen en continu verbeteren). Deze vijf factoren worden vervolgens nader uitgewerkt in een aantal onderliggende aspecten. De vijf factoren en onderliggende aspecten zijn:

  • Zingeving (waarom doen we dit?)
    • Formuleer een aansprekende visie (in woorden van de ontvanger, niet van de boodschapper)
    • Denk na over de bestelling (opdracht)
    • Definieer vooraf succes (maak een lijstje van succesjes die je kunt vieren)
  • Eigenaarschap (ten aanzien van de inhoud en om het tot een goed einde te brengen)
    • Kies de juiste opdrachtgever (eigenaarschap gaat over de vraag stellen, niet over het antwoord geven)
    • Dwing jezelf tot voorbeeldgedrag
    • Hanteer humor als instrument (wat is gepast?)
  • Aanpak (een reële aanpak, met haalbare tijdslijn en onderbouwing, creëert geloof in een organisatie dat het gaat lukken)
    • Bewijs vooraf de aanpak (doorleef de aanpak, ga in gesprek met kritische dwarsdenkers)
    • Maak tempo, heb geen haast (haast zorgt voor minder goede beslissingen)
    • Stuur op kwaliteit (bepaal vooraf de juiste kwaliteit/acceptatie criteria)
    • Relativeer het belang van geld (stuur op verminderen van onzekerheid, niet op absolute getallen)
    • Incasseer de business case (kies baten die je kunt linken aan de dagelijkse operatie die ontstaat na uitvoering van het programma)
    • Reflecteer (regelmatig stilvallen, kijken en reflecteren en bijstellen)
  • Kernteam (de drager van succes. Het team dat inspireert en zorgt voor de nodige energie om tot een goed einde te komen)
    • Wijs aan en laat ontstaan
    • Werk samen (kies expliciet momenten waarop iedereen elkaar kan tegenkomen)
    • Ontwikkel mensen (gemotiveerde mensen zorgen voor betere resultaten)
  • Sturing (de hygiëne-factor. Afspraken over besluitvorming en het bijhouden en uitvoeren van acties, issues, wijzigingen en risico’s)
    • Plan (het programmaplan) en plen (hoe ga je het plan realiseren)
    • Beslis (bespreek vooraf waar de opdrachtnemer zelfstandig over mag beslissen. Soms ligt de oplossing niet in een besluit nemen maar in het veranderen van de vraagstelling)
    • Handhaaf (en spreek aan) afspraak = afspraak
    • Bewaak lijstjes.

Conclusie. Vlot, compact en herkenbaar geschreven. Het is geen diepgravend boek maar het beschrijft een aantal hoofdzaken (zingeving, eigenaarschap, aanpak, kernteam en sturing) die een (beginnend) opdrachtgever zich ter harte kan nemen om daarmee de kans op een succesvolle afronding van zijn/haar programma te vergroten.

Bestellen Essentie van programmamanagement voor opdrachtgevers: Managementboek.nlBol.com

2 responses to “Recensie Essentie van programmamanagement voor opdrachtgevers

  1. Hoi Henny, leuk nieuw boek zie ook hieraan gerelateerd boek ‘nul mislukkingen voor Business Owners’

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s