Er verschijnen niet veel boeken over programmamanagement, dus ben ik benieuwd wat Hugo Mans met zijn boek Veranderprogramma’s die werken – Het ritme van veranderen in negen fasen te brengen heeft.
Het boek biedt inzichten en een aanpak aan de hand van zijn ervaringen bij o.a. de Nederlandse Spoorwegen waarbij de aandacht voor mensen centraal staat. Het boek begint met een uitwerking van drie oerkrachten of dilemma’s bij veranderingen waarmee in elke fase van je programma rekening moet worden gehouden. De drie oerkrachten worden beschreven aan de hand van de volgende dynamische spanningsbogen: sturen en gestuurd worden, veiligheid en gevaar en vertrouwen en wantrouwen.
Daarnaast krijgen we negen hoofdstukken waarin de negen fasen van verandering worden toegelicht. Hierbij spreekt de auteur over de volgende fasen: verlangen naar verandering, besluiten tot verandering, governance van veranderen, succesvol mobiliseren, de smaakmakers in je plan, communiceren met resultaat, koers houden en bijsturen, op naar de kanteling en we kantelen!
Als ik negen fasen van verandering zie, moet ik gelijk denken aan de acht veranderstappen van Kotter. Zet ik ze naast elkaar dan kom ik uit op:
De negen fasen van Hugo Mans | De acht veranderstappen van Kotter | ||
fase 1 | Verlangen naar verandering | stap 1 | Zorg voor voldoende urgentiegevoel |
fase 2 | Besluiten tot verandering | ||
fase 3 | Governance van veranderen | stap 2 | Vorm een leidende coalitie |
fase 4 | succesvol mobiliseren | ||
fase 5 | De smaakmakers in je plan | stap 3 | Ontwikkel visie en strategie |
fase 6 | Communiceren met resultaat | stap 4 | Communiceer en creëer zekerheid |
stap 5 | Creëer de juiste randvoorwaarden | ||
stap 6 | Creëer korte termijn successen | ||
fase 7 | Koers houden en bijsturen | stap 7 | Bewaak de verandering |
fase 8 | Op naar de kanteling | ||
fase 9 | We kantelen! | stap 8 | Borg de verandering |
Zoals uit bijgaande tabel blijkt komen de stappen redelijk overeen. Persoonlijk vind ik de omschrijvingen zoals die gehanteerd zijn bij Kotter duidelijker en aansprekender. Ook zien we bij Kotter een stap – het creëren van korte termijnsuccessen – die in dit boek niet echt naar voren komt.
Ieder fase wordt aan de hand van onderliggende punten, bouwstenen of tips nader toegelicht en voorzien van praktijkvoorbeelden en quotes. Een voorbeeld de fase 4 – Succesvol mobiliseren – wordt aan de hand van de volgende vier punten nader uitgewerkt: ga voor het team, kies de juiste externe partijen, maak het programma van iedereen en sluit coalities.
Het laatste deel van het boek vat de oerkrachten en de negen fasen die het ritme van verandering vormen samen.
Conclusie. Het boek bevat zeker een aantal aspecten die je aan het denken zetten en je kunnen helpen bij je eigen programma maar ik had graag gezien dat de verschillende onderwerpen wat verder uitgediept waren. Het blijft nu erg oppervlakkig en dat laat zich gezien de omvang van het boek ook raden. Reken even mee. Drie oerkrachten en negen fasen die in 42 punten, bouwstenen of tips nader uitgewerkt worden en voorzien van praktijksituaties en quotes en dit alles in minder dan 100 bladzijden (de laatste 20 bladzijden zijn voor de samenvatting).
Bestellen (managementboek.nl): Veranderprogramma’s die werken
Bestellen (bol.com): Veranderprogramma’s die werken