PRINCE2 Agile

PRINCE2 Agile Projectie 04-2015Tijdens de laatste Gartner PPM Summit, 8 en 9 juni 2015 in Londen werd het nog eens bevestigd. ‘One size doesn’t fit all’, geldt ook in de wereld van projecten. Zijn betrouwbaarheid en kosten het belangrijk- ste of gaan we voor merkbekendheid, omzet en klantenbeleving? Hebben we te maken met langdurige of kortlopende contracten? Is de focus IT of juist organisatiebreed? Hebben we het over veelvuldige of een beperkt aantal opleveringen binnen korte of langere doorlooptijden? Vele debatten zien we in de media, Agile versus PRINCE2, alles Scrum, maar hoe zit het met de governance? Het antwoord van Axelos is PRINCE2 Agile waarin het beste vanuit beide werelden wordt ingezet om een project goed uit te kunnen voeren. Download: PRINCE2 Agile artikel Pro_2015-04

Zie ook mijn (Engelstalige) posts over PRINCE2 Agile waarin facetten uit PRINCE2 Agile worden beschreven zoals Lean Startup, Kanban etc.

2 responses to “PRINCE2 Agile

  1. Dank voor de heldere bijdragen tot nu toe op dit punt. Ze hebben me geïnspireerd om me te certificeren. Afgelopen vrijdag slaagde ik voor mijn PRINCE2 Agile practioner. Vóór het examen ben ik echter al tot het inzicht gekomen dat het hier een gedrocht betreft (en heb dat ook gemeld). In plaats van de best practice aanpak van PRINCE2 als waardevolle aanvulling op Agile te realiseren gaat men uit van (full fletch) PRINCE2 gebruik bij Agile projecten. Met een bulldozer mijn tuintje omspitten, zoiets. Wat ik zoek is Agile PRINCE2. Wat ik vond was het omgekeerde. Een flinke misser van Axelos m.i..
    Mind you: ik ben een groot fan van PRINCE2 en stond open voor deze nieuwe aanpak. Mijn teleurstelling is groot.

    • Beste Luc,
      Een van de belangrijkste principes van PRINCE2 betreft tailoring. Als je niet tailored hanteer je niet op de juiste wijze PRINCE2.
      Zo zie ik het ook met PRINCE2 Agile. Vanuit dat perspectief heb ik de Agilometer xuitkomsten gekoppeld aan het plaatje met stuurgroep, projectmanager en productoplevering. Hoe meer een stuurgroep met het agile gedachtegoed om kan gaan hoe dunner de PRINCE2 aspecten meegenomen behoeven te worden.
      Of dit ook exact de visie is van de makers van PRINCE2 Agile kan ik uiteraard niet bevestigen, ik heb daar geen banden mee, maar ik denk wel dat zij dat ook zo zien.

Leave a Reply

