PMO Gilde event | Agile vs PMO, evolutie of revolutie

gilde
Gisteravond heeft het PMO gilde een sessie georganiseerd over Agile vs PMO, evolutie of revolutie. Tijdens dit seminar, wat volledig uitverkocht was, heb ik een presentatie gegeven over het PMO. Startend vanuit de perceptie dat het PMO een passieve, bureaucratische club papierschuivers is, naar een activistisch PMO dat waarde toevoegt en gewaardeerd wordt door een organisatie. Daarbinnen de invloed van agile en b.v. scrum op een PMO ter discussie gesteld. Hierbij heb ik naast mijn eigen visie, het gedachtengoed van partijen zoals DSDM, BCG en Gartner gebruikt.

Dia13Naast mijn presentatie kwamen ook Marc Zijlstra (ING), Paul van Sprundel en Jeroen van Diem (beiden ABN AMRO) aan het woord.

Het intreden van Agile heeft grote gevolgen voor projectmatige werkzaamheden binnen organisaties. ING en ABN AMRO hebben hierin allebei hun eigen weg gekozen. Binnen ING werkt men niet langer met projecten en verdwijnen PMO’s. Een revolutie? ABN AMRO kiest juist voor het verder professionaliseren van Projectmanagement, een evolutie. Marc Zijlstra, Paul van Sprundel en Jeroen van Diem geven een kijkje in de keuken van beide grootbanken en leggen de gedachte achter hun beleid uit.

Presentatie downloaden: Agile PMO (PMO Gilde pres, 151202) v0.7

 

 

2 responses to “PMO Gilde event | Agile vs PMO, evolutie of revolutie

  1. ik heb gisteravond zeer genoten van jouw presentatie. Het enthousiasme waarmee jij het PMO benadrukt als kwaliteitsverhoging in plaats van (de later genoemde O van) ondersteuning. Daarmee het agile perspectief niet uit het oog verliezend, want PMO kan ook daarin een goede rol spelen.
    Gelukkig kon ik aan het einde van jouw verhaal constateren dat ik mij al grotendeels gedraag als activistische PMO. Ik ben er wel van overtuigd dat delen van het passieve PMO eerst nodig zijn om het actieve PMO succesvol werkend te krijgen. Daarmee krijg je namelijk krediet en soms is dat nodig voordat collegae een activistische houding waarderen.
    Tot een volgende keer!

  2. Beste Henny, heb het PMO vak ook geleerd puur vanuit de praktijk. Met vallen en weer opstaan. Waardevolle ervaring. Wil me graag laten beinvloeden en inspireren door vakbroeders vanuit best practices, modellen en visies. Volg daarom ook jouw blog met professionele belangstelling en genoegen.
    Vriendelijke groet, Chris

Leave a Reply

