Boekrecensie PRINCE2 gewoon doen!, Reynier Pronk

NaamloosNaamloos2Deze week een BPUG sessie bijgewoond waar Reynier Pronk een enthousiast verhaal wist te vertellen over de invoering van PRINCE2 bij de Belastingdienst.
Reynier hield een vurig pleidooi over het gebruik van Product-based planning als basis voor een PRINCE2 project en dat kan ik van harte onderschrijven.
Zijn verhaal heeft hij ook vastgelegd in het boek ‘PRINCE2 gewoon doen!
Het boek beschrijft zijn opdracht bij de Belastingdienst en kan gelezen worden als een grote case. Reynier neemt je mee in de realisatie van deze met succes afgeronde opdracht. Hij doet dit, hoe kan het ook anders, aan de hand van een Product Breakdown Structure en Product Flow Diagram van het project ‘PM-verbetertraject’.
Voor mij was de beschrijving op vele momenten een déjà vu naar mijn eigen ervaringen bij het inrichten van verschillende PMO’s. Het principe Product focus, door Reynier opgehangen aan Product-based planning als het kloppende hart van de methode heb ik in mijn boek ‘De praktische PRINCE2’ opgehangen aan de product verhaallijn in de PRINCE2 documentatie. Ik verwacht consistentie tussen de producten genoemd in de Project Product Description, de PBS, het Quality Plan, de noodzakelijke capaciteit, de risico’s en het rapporteren over de status van producten in de Highlight. En dit is volledig in lijn met hetgeen Reynier naar voren brengt.
Ook het gezonde boerenverstand, een Highlight van 1 pagina (bij mij een powerpoint slide) en documentatie tot de essentie beperken ligt helemaal in mijn lijn. In het boek komt een case Festival ‘Maasvalley’ naar voren waarvoor een Product Breakdown Structure gecreëerd moet worden. De uitwerking hiervoor is te vinden in het afzonderlijke werkboek bij PRINCE2 Gewoon doen!. Een mooi stuk werk waarin de kracht van Product Breakdown Structures prima naar voren komt.
Sta je op het punt om PRINCE2 in te voeren of heb je het ingevoerd en twijfel je of het wel echt PRINCE2 is, en meer waarschijnlijk PINO, dan is aanschaffen van dit boek meer dan de moeite waard.

Om zijn boekje in de praktijk te brengen heb ik de vervaardiging van deze recensie ook in een PBS vastgelegd. PRINCE2 gewoon doen (PBS recensie, 130405) v1.0

En de bijbehorende PFD:  Dia1PRINCE2 gewoon doen (PFD recensie, 130405) v1.0

Dia1

One response to “Boekrecensie PRINCE2 gewoon doen!, Reynier Pronk

  1. Henny, helemaal eens! Reynier is in staat om denken (theorie) te vertalen naar doen! Praktisch en zoals ik hem ken met passie. Erg leuk dat je hem in je blog op zo’n positieve manier weergeeft. Voor degenen die Reynier gemist hebben bij de belastingdienst: Op 5 juni is hij als spreker te gast bij de BPUG.
    Niek Jetten

Leave a Reply

