boekrecensie: Ik ben projectmanager! Wat nu?

Zojuist het vlot geschreven boekje “Ik ben projectmanager! Wat nu?” van Peggy Simons en Arjen Bruinning gelezen. Een boekje dat theorie verpakt in een business roman zoals er de afgelopen paar jaar al verschillende boekjes zijn verschenen over bijvoorbeeld SCRUM, De projectsaboteur en het doel. Een ondertussen bewezen vorm om droge theorie op een luchtige wijze te verpakken. In dit boekje vind je de theorie in de vorm van tips en tools samengevat aan het eind van ieder hoofdstuk terug. Het verhaal gaat over een uit de rails gelopen project over de ontwikkeling van een tablet achtig product dat in de handen wordt gegeven van een junior projectmanager. Deze junior projectmanager, Bob genaamd in het boek, krijgt al gauw ondersteuning van een gepokte en gemazelde projectmanager die het project vlot trekt en tegelijkertijd de junior zodanig weet te coachen dat hij het project uiteindelijk zelfstandig kan trekken.

We volgen beiden op hun pad om middels open communicatie, transparantie en helderheid over gedragsregels, rollen en verantwoordelijkheden en gebruik van eenvoudige hulpmiddelen het project stukje bij beetje weer op de rails krijgen.

Het is echt een boekje voor de beginnende projectmanager die hierin kan lezen dat een project niet iets is wat je er even bijdoet en dat een project veel voldoening en energie kan geven als je het project eenmaal onder controle hebt. Het geeft je een kijkje in de rol van de projectmanager en geeft je tips waar je onder andere op moet focussen. Wil je een complete project management aanpak dan zal je toch ook andere boeken moeten raadplegen. Je kan het boekje ook lezen vanuit de ogen van een coach en ook dan vind je een aantal waardevolle inzichten die je kunnen helpen als je een keer in de rol van project coach belandt.

Ter ondersteuning is er een bijbehorende website waarop templates en lessen uit het boek zijn terug te vinden. Zie
Bestellen:Ik ben projectmanager! Wat nu?