Op maat maken van PRINCE2

Recentelijk zowel aan de Hogeschool Arnhem en Nijmegen, Expertisecentrum Informatica, Media en Communicatie als aan de Hogeschool Utrecht, richting Digitale Communicatie van de faculteit Communicatie en Journalistiek een gastcollege gegeven over het op maat maken van PRINCE2. Uitgaande van een krantenartikel waarin de bureaucratie van PRINCE2 aan de kaak werd gesteld heb ik aangegeven dat PINO (PRINCE2 In Name Only) geen antwoord op deze bureaucratie is maar dat het hanteren van de principes van PRINCE2 je vele mogelijkheden biedt om deze bureaucratie te lijf te gaan. Zolang je de principes maar blijft hanteren kun je PRINCE2 volledig aanpassen aan je omgeving en je project. Middels een afbeelding van Rene Magritte ‘ceci n’est pas une pipe’ de discussie aangegaan dat je de PRINCE2 methode moet aanpassen aan je project anders blijft het PINO. Vervolgens heb ik aan de hand van het PRINCE2 management product model uit Prince2 2009 Edition Quick Reference Card stap voor stap laten zien hoe dit op maat maken van PRINCE2 voor een klein project gestalte krijgt. Vervolgens ben ik ingegaan op mijn zoektocht naar en filosofie achter mijn bouwsteenaanpak van PRINCE2 managementproducten zoals beschreven in De praktische Prince2, maakt het weer leuk. Wat mij betreft twee geslaagde sessies waarvan bijgevoegde videoopnamen zijn gemaakt.

Hogeschool Arnhem en Nijmegen:
Henny Portman De Praktische Prince2 deel 1 from Hans Mestrum on Vimeo.

Henny Portman De Praktische Prince2 deel 2 from Hans Mestrum on Vimeo.

Henny Portman De Praktische Prince2 deel 3 from Hans Mestrum on Vimeo.

Hogeschool Utrecht
Video + slides from Pim Schonk

One response to “Op maat maken van PRINCE2

  1. Frank van Schaik

    Beste Henny,

    U heeft vandaag bij ons op de Hogeschool Utrecht een hoorcollege gegeven over Prince2, en ik moet zeggen dat ik het erg verhelderend vond.

    Omdat het toch een projectmanagement tool is, was ik bang voor erg veel bureaucratie en opvulling.
    Maar uiteindelijk heb ik met veel interesse en plezier naar uw uitleg mogen luisteren,

    Ook de indeling via de “highlights” en de bouwstenen voegt erg veel toe naar mijn mening, simpel maar effectief!

    Ik kreeg niet de kans om mijn complimenten vandaag naar voren te brengen, dus ik dacht, ik doe het op deze manier 😉
    Alsnog bedankt!

    met vriendelijke groet,
    Frank van Schaik
    Student aan de Hogeschool Utrecht – Digitale Communicatie

Leave a Reply

